Hükümet, kanun hükmünde kararname (KHK) çıkarma yetkisinin sona ermesine 1 gün kala gece yarısı, Sağlık ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıklarının teşkilat yapılarında kapsamlı değişiklikler yaptı. Değişiklikle, sağlık meslek örgütlerinin hastaneleri “ticarethaneye” dönüştüreceği gerekçesiyle eleştirdikleri, yönetim kadrolarının sözleşmeli olacağı, başhekimlerin hastane yöneticilerine bağlı olarak görev yapacakları kamu hastane birlikleri uygulamaya geçirildi. Türkiye’de yabancı hekim ile hemşire çalıştırılmasının da önü açıldı.
Sağlık Bakanlığı’nın teşkilat yapısında değişiklik yapan KHK’de şu düzenlemeler yer aldı:
• Teftiş Kurulu Başkanlığı yerine, Denetim Hizmetleri Başkanlığı kuruldu. Başkanlık, performans denetimi de yapacak.
• Tıpta Uzmanlık Kurulu’ndaki Türk Tabipleri Birliği (TTB) temsilcisi yalnızca tabiplerle ilgili, Türk Diş Hekimleri Birliği temsilcisi de yalnızca diş tabipleri ile ilgili konuların görüşüleceği toplantılara katılabilecek ve kendi meslek alanları ile ilgili konularda oy kullanabilecek. TTB Yasası’nda geçen “tabipliğin kamu ve kişi yararına uygulanıp geliştirilmesini sağlamak” ibaresi yürürlükten kaldırıldı.
• Sağlık Meslekleri Kurulu, mesleğinde yetersizliği tespit edilenler ile dikkatsiz ve özensiz davranışla ölüme veya vücut fonksiyon kaybına sebep olanların yetersiz görüldükleri alanda mesleki yeterlilik eğitimine tabi tutulmalarına karar verebilecek. Eğitim sonunda başarısız olanlar meslekten men edilecek.
• Mesleği sırasında bir kişinin özürlülüğüne veya ölümüne sebebiyet verenlere, üç aydan üç yıla kadar meslekten geçici men cezası verilebilecek.
• Sağlık mesleklerinin uygulanmasından dolayı zarara uğradığını iddia edenlerin dava açma süresi içerisinde yapacakları maddi ve manevi tazminat başvuruları uzlaşma yoluyla çözümlenmeye çalışılacak. Belli bir bedel üzerinde uzlaşma sağlandığında bu bedel doğrudan sigortacı, sigortasının bulunmaması durumunda ilgili personel tarafından ödenecek. Bakanlıkça herhangi bir ödeme yapılmayacak.
• Bakanlığa bağlı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu kurulacak. Kuruma bağlı ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumları, il düzeyinde Kamu Hastaneleri Birlikleri kurularak işletilecek. Aynı ilde birden fazla birlik kurulabilecek. Bir ilde birlik kapsamı dışında sağlık kurumu bırakılmayacak.
• Birlik teşkilatı, genel sekreterlik ve hastane yöneticiliklerinden oluşacak. Genel sekreterlik birliğin en üst karar ve yürütme organı olacak. Birliğe bağlı hastaneler hastane yöneticisi tarafından yönetilecek. Başhekim, hastane yöneticisine bağlı olarak görev yapacak. KHK’de 100 genel sekreter kadrosu yer alıyor. Bu durumda ülke genelinde 100 birlik kurulması bekleniyor.
• Birliklerdeki genel sekreter, hastane yöneticisi, başhekim ve başhekim yardımcıları da dahil olmak üzere yöneticiler sözleşmeli olacak.
• Birlik hastaneleri yukarıdan aşağıya doğru (A), (B), (C), (D) ve (E) şeklinde gruplandırılacak. Birlik hastaneleri başarısız olursa genel sekreterin görevine son verilecek.
• Bakanlık veya bağlı kuruluşlarda, üç yıla kadar sözleşme ile yerli ve yabancı uzman çalıştırılabilecek.
Kişisel veriler toplanabilecek
• Bakanlık ve bağlı kuruluşları, bütün kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarından sağlık hizmeti alanların, sağlık kurum ve kuruluşuna vermek zorunda oldukları kişisel bilgileri ve bu kimselere verilen hizmete ilişkin bilgileri her türlü vasıtayla toplamaya, işlemeye ve paylaşmaya yetkili olacak.
• Ülkenin sağlık alanında bölgesel bir cazibe merkezi haline getirilmesi, yabancı sermaye ve yüksek tıbbi teknoloji girişinin hızlandırılması amacıyla, sağlık serbest bölgeleri kurulacak.
• Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı kaldırılarak yerine Türkiye Halk Sağlığı Kurumu kurulacak.
• KHK ile Türkiye’de yabancı hekim ve hemşire çalıştırılmasının da önü açıldı.
Çalışma’da da köklü değişiklik
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın teşkilat yapısında değişiklik öngören KHK de Resmi Gazete’de yayımlandı. KHK ile İş Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın görevleri genişletildi. Bakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı ile Türkiye İş Kurumu Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından kullanılan yazılı ve elektronik ortamdaki kayıtlar ve diğer dokümanlar İş Teftiş Kurulu Başkanlığı’na devredildi. “Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü” kaldırılarak, yerine “Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü” ile “Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü” oluşturuldu.
KHK İLE ATATÜRK TASFİYE EDİLDİ
Atatürk’ün yalnızca adı kaldı
Atatürk, Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu’nun “Atatürkçü düşünce” ile “Atatürk ilke ve inkılaplarını” yaymak ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri kaldırılırken kurum Atatürk’le ilgili bilimsel faaliyetlerin planlandığı ve eserlerin derlendiği akademik bir yapılanmaya dönüştürüldü. Başka bir deyişle Atatürkçü düşünceyi topluma yayma görevi olan kurum, şimdi Atatürk’le ilgili bir kütüphaneye dönüştürüldü. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu’nun görev ve teşkilatı Resmi Gazete’nin önceki gece yayımlanan mükerrer sayısındaki KHK ile yeniden düzenlendi. Yüksek Kurumun yanı sıra Türk Tarih Kurumu (TTK), Türk Dil Kurumu (TDK), Atatürk Araştırma Merkezi (AAM) ve Atatürk Kültür Merkezi’nin de (AKM) görev ve teşkilat yapıları değişti. Yeni düzenlemede, Yüksek Kurum ve bağlı kuruluşların bütün hizmet ve faaliyetlerinde uygulanacak temel ilkelere yeni düzenlemede yer verilmedi.
Atatürkçülük ilkeleri çıkarıldı: Yüksek Kurum’un, “Milli Mücadele ruhu ve bilinci içerisinde; Atatürkçü düşünceye, Atatürk ilke ve inkılaplarına, Türkiye Cumhuriyeti’nin sonsuza kadar var olma şuuruna, kişilerin ve milletin refahına, toplumun mutluluğu inancına, milli kültürün çağdaş medeniyet seviyesinin üstüne çıkarma azim ve kararlılığına bağlı kalmak ve sahip olmak”, “Milli dayanışmada Atatürkçü düşünce, Atatürk ilke ve inkılaplarını birleştirici bir güç olarak tutmak ve bu değerlere karşı girişilecek her türlü yabancı, bölücü akımların bilimsel yoldan çürütülmesi”, Yüksek Kurum’a bağlı AAM’nin “Atatürkçü düşünceyi, Atatürk ilke ve inkılaplarını bilimsel yoldan araştırmak, tanıtmak, yaymak” ilkeleri kaldırıldı.
Kütüphane gibi olacak: Yeni düzenlemeyle Yüksek Kurum’un görevleri; Türk dili, tarihi, kültürü ve bütün yönleriyle Atatürk ve eseri üzerinde sosyal ve beşeri bilimler bütünlüğü içinde bilimsel araştırmalar yapmak, yaptırmak ve bu konularda seminer, sempozyum, konferans ve benzeri ulusal ve uluslararası etkinlikler düzenlemek, yayınlar yapmak ve bu alandaki çalışmaları desteklemekle sınırlandırıldı. Buna göre Yüksek Kurum ve ona bağlı kuruluşlarda Atatürkçü düşünceyi ve Atatürk ilke ve inkılaplarını yaymak yerine, kurum bünyesinde Atatürkle ilgili bilimsel faaliyetlerin planlandığı ve Atatürk’le ilgili eserler üzerine çalışmaların yürütüldüğü bir yapıya dönüştürüldü.
Hükümet üye atayacak: Düzenlemeyle yılda 2 kez toplanan Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yüksek Kurulu’nun, “Yüksek Danışma Kurulu” adı altında yılda bir kez toplanması benimsendi. Daha önce 3 üyenin Cumhurbaşkanlığı tarafından atandığı kurula, değişiklikle 2 üye atanacak. Başbakan ve görevlendireceği bir bakanın da Yüksek Danışma Kurulu’na birer üye ataması olanaklı hale geldi. Yöneticilerin görevlerine son verildi: Düzenlemeyle birlikte Yüksek Kurum ve organlarında görev yapan başkan, başkan yardımcıları, daire başkanları, özel kalem ve şube müdürlerinin görevlerine son verildi. Teşkilat yapılanmasındaki değişiklikle TDK, TTK, AKM, ve AAM’nin hepsinde birer başkan ve başkan yardımcısı, bilim kurulu ve asli üyelerin olması kararlaştırıldı.
Yeni düzenlemeyle AKP kadrolaşmasının önü de açıldı
‘Ücret dengesi’ KHK’si
Kamuda eşit işe eşit ücret sistemi uygulamaya girdi. Sistem ile, aynı unvan ve aynı kadroda olanların farklı ücret almasının önüne geçilecek. Uygulama kapsamında, kamu çalışanları arasındaki ücret dengesi, ek ödeme yapılarak sağlanacak. Memurlara fazla çalışma ücretinin beş katına kadar fazla çalışma ücreti ödenebilecek. Yeni KHK ile AKP kadrolaşmasında bir adım daha atılarak 5 bin uzman ve uzman yardımcısı kadrosu açıldı.
Maliye Bakanlığı’nın “Kamu Görevlilerinin Mali Haklarının Düzenlenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname”, Resmi Gazete’nin mükerrer sayısında yayımlandı. Buna göre, aynı unvan ve aynı kadroda olanla memurlar, müsteşarlar, müsteşar yardımcıları, genel müdürler, genel müdür yardımcıları, daire başkanları, il müdürleri ve uzmanlar arasında yaşanan maaş farklarının ortadan kaldırılması hedefleniyor. KHK ile getirilen bazı düzenlemeler şöyle:
• Aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu’na göre almakta olan personele, sözleşmeli personele, subay, sözleşmeli subay, astsubay, sözleşmeli astsubay, sözleşmeli subay ve astsubay adayları ile uzman jandarma ve uzman erbaşlara, mali haklar kapsamında yapılan her türlü ödemeler dahil, almakta oldukları toplam ödeme tutarı dikkate alınmak suretiyle aynı veya benzer kadro ve görevlerde bulunan personel arasındaki ücret dengesini sağlamak amacıyla, en yüksek devlet memuru aylığına karşılık gelen oranların uygulanması suretiyle hesaplanan tutarda ek ödeme yapılacak.
• Cumhurbaşkanı, TBMM Başkanı ve Başbakanın yakın koruma ve makam hizmetlerinde görev yapan personele en yüksek devlet memuru aylığının yüzde 200’ünü geçmemek üzere ilave ek ödeme yapılabilecek. Söz konusu personele yapılacak ek ödeme oranını belirlemeye, ilgisine göre Cumhurbaşkanı, TBMM Başkanı ve Başbakan yetkili olacak.
• Belirli bir sürede bitirilmesi gereken zorunlu ve istisnai işlerden, her defasında ayrıca Bakanlar Kurulu kararı alınması kaydıyla, Bakanlar Kurulu’nca uygun görülenlerde çalışan 657 sayılı kanuna tabi personele, ayda 50 saati ve bir yılda 6 ayı geçmemek üzere yılı merkezi yönetim bütçe kanununda belirlenen fazla çalışma saat ücretinin 5 katını aşmamak kaydıyla ilgili kurumun önerisi ve Maliye Bakanlığı’nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu’nca belirlenen çalışma süresi, miktar, usul ve esaslar dahilinde fazla çalışma ücreti ödenebilecek.
5 bin yeni kadro
• Adalet, Dışişleri, İçişleri ve Milli Savunma bakanlıklarının, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın ve Bakanlar Kurulu’nca belirlenen bakanlık bağlı kuruluşlarının merkez teşkilatlarında uzman ve uzman yardımcısı istihdam edilebilecek. Bu amaçla genel idare hizmetleri sınıfından 3. dereceli 2 bin adet uzman, 9. dereceli 3 bin adet uzman yardımcısı kadrosu ihdas edildi.
Cumhuriyet